Branding Rebranding

5 ważnych spraw, które musisz ogarnąć przed (re)brandingiem

Zajmuję się tożsamością marki. Projektuję systemy identyfikacji wizualnej w oparciu o strategię. Chciałbym pomóc Ci dobrze przygotować się do procesu projektowego i współpracy z projektantką czy projektantem. Opowiem Ci o 5 najważniejszych sprawach, jakie warto przemyśleć przed procesem.

Zanim zaczniemy

Zgodzisz się prawdopodobnie ze mną, że (re)branding to dość złożony proces i nie może opierać się na wymianie: ja chcieć, Ty umieć, Ty umieć więc zrobić. Przed każdym tego typu zleceniem po prostu musisz się solidnie przygotować. Opowiem Ci o: komunikacji, współpracy, decyzyjności, priorytetach oraz wyborach.

“Merytoryczne przygotowanie, doświadczenie i kompetencje powinny zapewnić obie strony. Zarówno zlecający, jak i projektant.”

Lena Mitkowa, Leniva Studio

Komunikacja

Wiem, że wiesz jak wygląda krzesło, szafa czy stół. Podejrzewam, że potrafisz narysować słońce, chmurkę, a nawet drzewo. Potrafisz też wyobrazić sobie profesjonalną firmę z kompleksową obsługą klienta. No właśnie - wyobrazić. Każdy człowiek inaczej postrzega wyobrażenie danego przedmiotu, mechanizmu działania czy zjawiska. To właśnie detale w postrzeganiu wyróżnią Twoją markę na rynku.

By sprawnie przejść przez proces projektowy i osiągnąć zamierzone cele, postaraj się usunąć bariery komunikacyjne. Ważne jest, by wszystkie osoby uczestniczące w procesie projektowym czuły się swobodnie i były zachęcone do rozmowy. Dobra komunikacja, to taka która jest otwarta i zrozumiała dla wszystkich. Upewnij się, że Twoje słowa są rozumiane i że Ty rozumiesz komunikaty, które otrzymujesz od zespołu. Rozmawiajcie, pytajcie, konsultujcie się.

Zadbaj o to, by wyjaśniać dokładnie wszystkie pojawiające się kwestie. Jeśli czegoś nie rozumiesz - pytaj. Jeśli coś jest nieprecyzyjne - wyjaśniaj. Jeśli czujesz, że coś nie wybrzmiało - dopowiedz. Musisz mieć pewność, że rozumiesz się z osobą odpowiedzialną za projekt. Mówisz, że marka jest spokojna - czyli jaka? Profesjonalna, Skupiona, Kompleksowa, Niegrzeczna… zawsze warto określić dokładnie, jak rozumiecie te pojęcia.

Tym, co mi pomaga w lepszym porozumiewaniu się, jest szybkie przejście z formy oficjalnej do koleżeńskiej. Jeśli podjąłem się współtworzenia Twojej marki to jesteśmy zespołem i mamy wspólny cel. Mocno polecam takie podejście.

Współpraca

Bez Ciebie i/lub Twojego zespołu niemożliwe jest zaprojektowanie systemu identyfikacji, który będzie odpowiadał w pełni Waszym potrzebom. Nikt nie posiada tak dokładnej wiedzy o marce jak Ty, nikt nie zna waszych potrzeb, problemów, wizji przyszłości. Niemożliwe jest również zaprojektowanie tożsamości wizualnej marki, z którą będziecie się identyfikować i z którą będziecie z przyjemnością pracować. Wymiana kompetencji i wzajemny szacunek są niezbędne by osiągnać sukces podczas współpracy.

Osoba odpowiedzialna za projekt identyfikacji posiada kompetencje w zakresie brandingu, ale to Ty jesteś specjalistą w swojej branży. Twoja wiedza i doświadczenie mają ogromne znaczenie podczas tworzenia strategii komunikacji marki. Ścisła współpraca, wzajemny szacunek i zaufanie do drugiej strony są niezbędne do przeprowadzenia udanego procesu projektowego.

Przygotuj się na uczestnictwo w procesie projektowym. A jeśli to Twój zespół będzie reprezentował firmę i współpracował z projektantem lub projektantką to określ role, odpowiedzialność oraz sposób podejmowania decyzji.

Decyzyjność

Jeśli jesteś jedyną osobą, która odpowiada za markę, sprawa jest prosta - decyzje podejmujesz samodzielnie. W przypadku zespołu to bardziej skomplikowane.

Na początku należy ustalić, kto podejmie ostateczną decyzję. Właściciel marki, brand manager, head of marketing, lider zespołu, a może wymagany będzie konsensus? Niezależnie od tego, jaki sposób wybierzecie, ważne jest, by wszystkie osoby podejmujące decyzje uczestniczyły w procesie od początku do końca.

Ustalcie czas na podjęcie decyzji. Upewnij się, że osoby odpowiedzialne będą dostępne w jego kluczowych momentach. Czas na podjęcie decyzji czy zgłoszenie poprawek często regulowany jest odpowiednimi zapisami w umowie. Ja proponuję, by czas ten mieścił się między 5 a 10 dniami roboczymi. W ten sposób zarówno motywujem się do ścisłej współpracy w wyznaczonym tempie jak również mamy pewność, że projekt nie rozmyje się wraz z upływem czasu.

Odpowiedzialność za podjęcie decyzji nie oznacza przyzwolenia na brak słuchania pozostałych członków zespołu. Jest wiele sposobów, by upewnić się, że decyzja, którą podejmujemy jest właściwa: dodatkowe badania rynku, opinie osób uczestniczących w projekcie, doświadczenie osoby projektującej. Radziłbym jednak unikać pytania osób, które nie uczestniczą w projekcie, nie znają branży lub nie są odbiorcami marki.

Priorytety

Życie bez ustalonych priotytetów to chaos. Podobnie jest z projektowaniem. Czas, budżet i możliwości technologiczne - to najczęstsze ograniczenia, do nich należy dołączyć te, które wynikają ze strategii lub zostały zapisane w briefie. Ograniczenia nie muszą być złe - możemy je wykorzystać, aby jasno określić priorytety projektu.

Nie oszukujmy się, nie dostaniesz dobrego systemu identyfikacji zrobionego w dwa tygodnie za 2000 złotych. Osadź swój projekt we właściwym horyzoncie czasowym oraz budżecie, który posiadasz. Zastanów się, czego tak naprawdę Twoja marka potrzebuje na samym początku, a co można zrobić dla niej później.

Możliwe, żę na obecnym etapie rozwoju Twojej marki ważniejsze jest zatrudnienie kolejnej osoby niż zaprojektowanie logo czy systemu identyfikacji. Możliwe, że nie potrzebujesz na start części materiałów promocyjnymi takich jak rollupy, bannery, smycze firmowe czy długopisy firmowe. Zachęcam do przeczytania mojego artykułu o tym czy w ogóle potrzebujesz logo i systemu identyfikacji.

Określ swoje potrzeby i niezbędny zakres współpracy. Poproś osobę odpowiedzialną za realizację projektu o przedstawienie harmonogramu pracy. Dzięki temu możesz nie tylko śledzić postępy projektu, ale również widzieć, które elementy aktualnie są na stole projektantki lub projektanta.

Brief
i wybór projektanta

Ostatnie dwa elementy stawiam na równi. Dlatego przygotowałem osobne artykuły na ich temat.

Zapraszam do przeczytania o tym jak wybrać osobę odpowiedzialną za projekt Twojej marki oraz mieć pewność, że zrobi to dobrze - ale pamiętaj! Ty również musisz przygotować się do tego procesu.

Możesz również przeczytać o tym jak powinien wyglądać dobry brief, który jest drogowskazem podczas przechodzenia przez proces projektowy.

Zanim odejdziesz

Proces (re)brandingu jest trochę jak podróż. Zadbaj, by nie był on podróżą w nieznane - to nie ten rodzaj przygody. Przygotuj się do pracy tak, jakbyś wybierał/wybierała się na wakajce. Spakuj to, czego potrzebujesz. Dobierz odpowiednią ekipę. Ustalcie, co będziecie robić. Rozmawiajcie. Rozmawiajcie. Rozmawiajcie. dzięki temu Twoja marka dostanie doskonałą identyfikację i będzie rozwijała się tak, jak sobie tego życzysz..

Tworzenie marki nie kończy się na projekcie identyfikacji wizualnej, więc warto spakować odpowiednie narzędzia i porządnie się przygotować. Udanej podróży!